Czwórka na Krecie, czyli jak należy dbać o środowisko. Erasmus+ Next step
W dniach 5-11.03.2023 roku grupa uczniów z IV Liceum Ogólnokształcącego, pod opieką naszych nauczycieli: P. Iwony Szybowicz i P. Alicji Sulimy wyjechała na Kretę do Heraklionu z programem Erasmus+ Next step to the environmental protection, w celu zdobycia nowej wiedzy na temat naszego wpływu na otaczające nas środowisko oraz tego co możemy zrobić, aby je chronić.
Wszyscy przeżyliśmy niesamowitą przygodę przez ten tydzień. Kiedy zostaliśmy odebrani przez nasze rodziny goszczące z lotniska, udaliśmy się do szkoły naszych gospodarzy, na zajęcia, które miały na celu przełamać pierwsze lody i usprawnić kontakt z uczniami greckiego liceum oraz innych uczestników programu z: Włoch, Niemiec i Rumunii. Już w pierwszych chwilach byliśmy otoczeni dziesiątkami zainteresowanych osób i bardzo ciepło przyjęci. W następnych dniach po zajęciach dotyczących projektu Erasmus + „Next Step” wyjechaliśmy do Center of Environmental Education w Archanes, gdzie odbyła się prezentacja na temat oszczędzania energii. Zwiedziliśmy małe miasteczko, gdzie poznaliśmy wiele ciekawych miejsc. Następnie odwiedziliśmy Waste Management Unit in the area of Epanosifis, gdzie również odbyła się krótka prezentacja na temat ich pracy dotyczącej sortowania odpadów. Jest to całkiem nowe centrum, jeszcze niedziałające i oczekujące na otwarcie. Następnego dnia byliśmy świadkami bardzo ciekawego zdarzenia. W naszej szkole miała miejsce akcja protestacyjna, do której dołączyli nauczyciele oraz uczniowie z goszczącego nas liceum. Protest ten był kolejnym z kilku, które rozpoczęły się w Grecji, a dotyczył wypadku dwóch pociągów, który miał miejsce pod koniec lutego. Uczniowie liceum sami zamknęli szkołę i wymusili odwołanie lekcji, aby mogli iść na protest organizowany w centrum Heraklionu. My zaś, wybraliśmy się do Local Folklore museum ‘’House of the Shepherd’’, gdzie dowiedzieliśmy się wielu rzeczy o kulturze Krety. Podczas słonecznej pogody, która dopisywała podczas całego wyjazdu, pojechaliśmy do Traditional small museum with handmade woodcraft exhibits, gdzie mogliśmy zobaczyć na żywo stare tradycyjne domki greckie. W chwili przerwy nasi greccy koledzy uczyli nas tradycyjnych tańców. Codziennie mieliśmy okazje próbować nowych greckich smaków, podczas wizyty w Rethymon mieliśmy szansę spróbować tradycyjnych greckich potraw, jak: gotowany ryż, który podaje się na weselach, Dakko oraz jagnięcina z pieczonymi ziemniakami. Razem z przyjaciółmi z projektu wykorzystywaliśmy każdą wolną chwilę, aby tańczyć i śpiewać do tradycyjnych jak i ikonicznych piosenek czy tańców greckich. Tańczyliśmy w autokarach, na mieście podczas czasu wolnego, a także w szkole, gdy mieliśmy przerwę. Świetny czas spędziliśmy również w szkole, gdy mieliśmy okazję pójść na kilka lekcji w szkole, np. chemię, j. grecki czy WOS. Dodatkowo w ramach projektu wykonaliśmy dzieła artystyczne z odpadów, które dostały drugie życie, aby podkreślić przydatność recyklingu. Najbardziej wzruszającym wydarzeniem okazało się rozdawanie certyfikatów, gdy dotarło do nas, że cudowna i beztroska przygoda na Krecie dobiega końca i rutyna, podczas której codziennie rano widzimy się z nowymi przyjaciółmi zakończy się. Mimo krótkiego pobytu w Heraklionie bardzo się ze sobą zżyliśmy. Grecka młodzież, która nas przyjęła do swojej szkoły, była bardzo otwarta na polskich uczniów, emanowało od niej ciepło i radość z powodu naszego przyjazdu. Po międzynarodowym lunchu w ramach ostatnich godzin i spędzonych razem chwil, udaliśmy się liczną grupą na plażę, a następnie do centrum, aby oficjalnie zakończyć naszą wspólną przygodę. Podczas tego wyjazdu poznaliśmy wielu nowych sympatycznych ludzi, przełamaliśmy barierę językową oraz doświadczyliśmy wielu wspaniałych momentów, tworząc z nich cudowne wspomnienia.