Zwolnieni z Teorii - edycja 2024/2025

Zwolnieni z Teorii - edycja 2024/2025

Zwolnieni z Teorii to olimpiada, za sprawą której pojawił się w szkołach przedmiot BIZNES I ZARZĄDZANIE. To właśnie ten rodzaj aktywności w postaci realizacji projektu społecznego doskonali od lat kompetencje miękkie i wychodzi  ze szkolnej ławki po to, by uczyć przede wszystkim działania.

Nasza szkoła ma do tego kapitalne przygotowanie, bo już od trzech lat kilkudziesięciu uczniów zdobyło międzynarodowe  certyfikaty zarządzania projektami społecznymi. W tym roku nie będzie inaczej.

Dnia 24 września 2024 gościliśmy Trasowicza olimpiady, a ten zdradził nam arkana przygotowań projektu. Dlatego na platformie zwolnienizteorii.pl pojawiły się już pierwsze grupy projektanckie IV LO! A jako że Zwolnieni z Teorii wpisują się w podstawowe kierunki realizacji polityki oświatowej państwa, i ta edycja 2024/2025 na pewno przyniesie nam wiele pożądanych działań.

Ministerstwo Edukacji Narodowej ogłosiło podstawowe kierunki realizacji polityki oświatowej państwa na rok szkolny 2024/2025. Realizacja projektów społecznych w ramach Olimpiady Zwolnieni z Teorii wpisuje się w aż 5 z 7 priorytetów.

Z przyjemnością informujemy również, że XI edycja Olimpiady Zwolnieni z Teorii została objęta patronatem honorowym Ministry Edukacji Barbary Nowackiej!

,,Jak Zwolnieni z Teorii odpowiadają na priorytety MEN? 

Punkt 1. Edukacja prozdrowotna w szkole – kształtowanie zachowań służących zdrowiu, rozwijanie sprawności fizycznej i nawyku aktywności ruchowej, nauka udzielania pierwszej pomocy. 

Zdrowie i sport to jeden z tematów projektu społecznego, który może wybrać zespół w Olimpiadzie Zwolnieni z Teorii. Uczniowie_ennice poprzez realizację projektu w tej tematyce mogą w szkole promować zdrowy styl życia, wsparcie dla osób chorych i z niepełnosprawnościami, rozwój aktywności fizycznej, profilaktyki zdrowotnej oraz tworzyć programy mające na celu poprawę kondycji fizycznej i psychicznej społeczeństwa, a także organizować warsztaty z nauki pierwszej pomocy. Dzięki młodzieży edukacja prozdrowotna może zagościć i rozwijać się w środowisku szkolnym.

Punkt 2. Szkoła miejscem edukacji obywatelskiej, kształtowania postaw społecznych i patriotycznych, odpowiedzialności za region i ojczyznę. Edukacja dla bezpieczeństwa i proobronna. 

Jednym z celów realizacji projektów społecznych jest edukacja obywatelska i kształtowanie postaw społecznych. Zespół projektowy uczy się tego w praktyce – zidentyfikuje problem społeczny, na który chce odpowiedzieć, a następnie zrealizuje lokalną lub ogólnokrajową inicjatywę, która doprowadzi do realnej zmiany w ich otoczeniu.

Dodatkowo, aby zrealizować ten kierunek realizacji polityki oświatowej, społeczność szkolna może zaangażować się w projekty w ramach Olimpiady Zwolnieni z Teorii w aż trzech dopasowanych do priorytetu tematach do wyboru:

  • społeczeństwo obywatelskie – projekt może dotyczyć wzmacniania aktywności obywatelskiej, promowania demokracji i praw człowieka, edukacji obywatelskiej, wspierania inicjatyw społecznych, włączania mniejszości oraz rozwijania mechanizmów dialogu i współpracy między obywatelami a władzami;
  • kultura – projekt może dotyczyć promowania krajowej i regionalnej sztuki, muzyki, teatru i innych form kultury, ochrony dziedzictwa kulturowego, wspierania twórczości lokalnych artystów_ek oraz rozwijania dostępu do wydarzeń kulturalnych dla szerokiego grona odbiorców_czyń,
  • społeczność lokalna – projekt może dotyczyć wspierania integracji społecznej, rozwoju wspólnot lokalnych, budowania więzi międzyludzkich, organizacji lokalnych wydarzeń, wspierania działań wolontariackich oraz tworzenia miejsc spotkań i przestrzeni do wspólnego działania.

Punkt 3. Wspieranie dobrostanu dzieci i młodzieży, ich zdrowia psychicznego. Rozwijanie u uczniów i wychowanków empatii i wrażliwości na potrzeby innych. Podnoszenie jakości edukacji włączającej i umiejętności pracy z zespołem zróżnicowanym. 

Realizując projekt w tematyce zdrowie i sport, zespoły projektowe często skupiają się na działaniach mających na celu poprawę kondycji psychicznej i dobrostanu dzieci i młodzieży. Wchodząc we współpracę z ekspertem_ką w dziedzinie uczniowie_ennice mogą, np. przygotować program, który będzie działał na rzecz dobrostanu i zdrowia psychicznego uczniów_ennic w Twojej szkole.

Jednym z głównych celów realizacji projektu społecznego jest rozwinięcie kompetencji społecznych, wrażliwości społecznej i empatii wśród uczniów_ennic. Dzięki realizacji projektu zespół projektowy m.in. nauczy się definiować problemy społeczne i potrzeby innych w danym środowisku; rozwinie umiejętności efektywnej komunikacji, pracy w zespole i rozwiązywania konfliktów; wzmocni własne poczucie sprawczości i wpływu na otoczenie.

Praca projektowa w zespołach pod opieką nauczyciela_ki może być też świetnym narzędziem służącym podnoszeniu umiejętności pracy z zespołem zróżnicowanym.

Punkt 4. Wspieranie rozwoju umiejętności cyfrowych uczniów i nauczycieli, ze szczególnym uwzględnieniem bezpiecznego poruszania się w sieci oraz krytycznej analizy informacji dostępnych w Internecie. Poprawne metodycznie wykorzystywanie przez nauczycieli narzędzi i materiałów dostępnych w sieci, w szczególności opartych na sztucznej inteligencji, korzystanie z zasobów Zintegrowanej Platformy Edukacyjnej.

Kluczowym elementem procesu realizacji projektu społecznego w Olimpiadzie Zwolnieni z Teorii są technologie informacyjno-komunikacyjne (TIK), które umożliwią korzystanie z różnych zasobów cyfrowych, takich jak strony internetowe (w tym wspomniana platforma edukacyjna www.zwolnienizteorii.pl), aplikacje mobilne. Taki sposób pracy przyczynia się do rozwoju kompetencji cyfrowych uczniów_ennic.

Uczniowie_ennice w ramach projektu technologicznego realizowanego w ramach Olimpiady Zwolnieni z Teorii mogą stworzyć, np. aplikację mobilną do monitorowania zdrowego stylu życia, portal internetowy łączący wolontariuszy_ki z organizacjami potrzebującymi pomocy, inteligentne urządzenie wspomagające osoby starsze w codziennym życiu czy system zarządzania odpadami wykorzystujący technologię do monitorowania poziomu napełnienia koszy na śmieci.

Dodatkowo podczas szkoleń i webinarów prowadzonych przez fundację Nauczyciele Zwolnieni z Teorii mają okazję doskonalić swoje umiejętności cyfrowe oraz poznają nowe narzędzia do pracy z młodzieżą. A także uzyskują korzystają z internetowej platformy edukacyjnej zwolnienizteorii.pl, którą mogą wykorzystać do monitorowania postępów uczniów_ennic, a także otrzymują dostęp do bazy wiedzy z materiałami multimedialnymi do wykorzystania na lekcjach.

Punkt 6. Wspieranie rozwoju umiejętności zawodowych oraz umiejętności uczenia się przez całe życie poprzez wzmocnienie współpracy szkół i placówek z pracodawcami oraz z instytucjami regionalnymi.

Dzięki działaniu w praktyce uczniowie_ennice uczą się kompetencji niezbędnych na rynku pracy m.in.:

  • kompetencje 4K – kreatywność, kooperacja, komunikatywność i krytyczne myślenie;
  • samodzielność i odpowiedzialność;
  • współpraca z zespołem;
  • zarządzanie (swoim czasem, budżetem, projektem);
  • rozwiązywanie problemów

A także zdobywają międzynarodowe certyfikaty pomagające dostać lepszą pracę.

Podczas realizacji projektów uczniowie_ennice zdobywają partnerstwa i patronaty wśród lokalnych i/lub ogólnopolskich firm, instytucji i mediów.

Dzięki temu przygotowują się do przyszłego życia zawodowego:

  • rozwijają umiejętności planowania własnej ścieżki zawodowej;
  • zwiększają motywację, kreatywność, przedsiębiorczość i innowacyjność;
  • poznają tzw. biznesową rzeczywistość, jej wartości i priorytety;
  • poznają zasady społecznie odpowiedzialnego biznesu;
  • uczą się nawiązywania relacji biznesowych;
  • nabierają postawy proaktywnej;
  • uczą przezwyciężać przeszkody wewnętrzne zewnętrzne;
  • uczą się, jak być bardziej skłonnym do wykorzystania pojawiających się przed nimi możliwości.

A szkoła, pielęgnując relacje zapoczątkowane przy projektach młodzieżowych, może budować wieloletnie współprace z lokalnymi pracodawcami i instytucjami.”

Źródło artykułu: zwolnienizteorii.pl

Copyright 2022 IV Liceum Ogólnokształcące w Szczecinie