Szkoła Odpowiedzialna Cyfrowo

Szkoła Odpowiedzialna Cyfrowo

#FUNDACJA DBAM O MÓJ ZASIĘG


WEBINARY

WEBINAR
3 listopada (poniedziałek) o godzinie 19:00 widzimy się na webinarze w ramach Gdańskiego Kodu Rodzicielskiego.
Temat mega ważny: Dzieci mają wszystko a czują się zaniedbani? - o unieważnionych przez rodziców i nauczycieli 
kliknij

WEBINAR
AUTOR WEBINARU: Halszka Witkowska
TEMAT WEBINARU: Internet a zachowania samobójcze młodzieży – zrozumieć aby  zapobiec
DATA WEBINARU: 04 LISTOPADA 2024; GODZINA 19:00 – 20:30
CZAS TRWANIA: 90 minut
DOŁĄCZ DO WEBINARU: https://fundacjadbamomojzasieg.clickmeeting.com/internet-a-zachowania-samobojcze-mlodziezy-gdanski-kod-rodzicielski

WEBINAR
AUTOR WEBINARU: Jacek Walkiewicz
TEMAT WEBINARU: „Mądry rodzic to wie
DATA WEBINARU: 18 WRZEŚNIA 2025; GODZINA 19:00 –   20:30 CZAS TRWANIA WEBINARU: 90 minut
DOŁĄCZ DO WEBINARU: https://fundacjadbamomojzasieg.clickmeeting.com/madry-rodzic-to-wie-jacek-walkiewicz

 


Dobre i złe wiadomości – życie online i offline a zdrowie psychiczne polskich nastolatków

Przedstawiamy Wam bardzo ważny raport zrealizowany na reprezentatywnej próbie uczniów VII klas szkół podstawowych oraz III klas szkół ponadpodstawowych.

A zatem:

  1. Raport do pobrania tutaj: pobierz
  2. Infografiki zawierające najważniejsze wyniki badań w PDF i JPG znajdziecie tutaj: pobierz

Raport Fundacja Dbam o Mój Zasięg we współpracy z BANKIEM GOSPODARSTWA KRAJOWEGO. Bardzo mocno wspierał nas zespół fundacji życie warte jest rozmowy.

WYBRANE WYNIKI BADAŃ:

  1. Internet to środowisko życia młodzieży – poza tym, że może być miejscem doświadczania cyberprzemocy, mowy nienawiści, pornografii czy patotreści – może być i wielokrotnie jest – miejscem nauki, nawiązywania relacji, rozwijania zainteresowań czy działań obywatelskich. 
  2. Większość uczniów (88% młodych ludzi z klas siódmych szkół podstawowych i 96% uczniów z klas trzecich szkół ponadpodstawowych) posiada konto w portalu społecznościowym, 9/10 uczniów korzysta codziennie.
  3. Zachowania ryzykowne, np. prawie połowa uczniów klas 7 i 3/4 uczniów klas 3 napotykała w sieci reklamy rzeczy przeznaczonych tylko dla dorosłych; co trzeci uczeń, że był obrażany w internecie przez osoby z klasy/ze szkoły; a 37% uczniów klas 7 oraz 52% uczniów 3 klas szkół ponadpodstawowych (52%) zapraszała lub przyjmowała w internecie zaproszenia od osób, których w ogóle nie znała.
  4. Jednocześnie, 43% uczniów klas 7 szkół podstawowych i 47% uczniów klas trzecich szkół ponadpodstawowych angażowało się w internetowe inicjatywy społeczne (np. zbiórki charytatywne, petycje); prawie połowa uczniów tworzyła lub udostępniała w internecie własne treści (np. grafiki, animacje, opowiadania) a co czwarty uczeń klas siódmych szkół podstawowych i klas trzecich szkół ponadpodstawowych (27% i 25%) tworzył materiały edukacyjne w internecie, aby wspierać innych.
  5. Młodzież korzysta w zróżnicowany sposób a sam czas korzystania w mediów cyfrowych jest nisko skorelowany z problemami zdrowia psychicznego – zależności te są złożone i osadzone w kontekście życia ucznia. 
  6. Kluczowa jest jakość, a nie ilość czasu; do tego zróżnicowanie czasu i jakości – co jest szczególnie widoczne u starszych uczniów. 
  7. Czas używania internetu zarówno w dni szkolne, jak i weekendowe ma niewiele wspólnego z bogactwem jego wykorzystania. Wśród długo i krótko korzystających jest wielu, których korzystanie jest bardzo bogate i wielu takich, których korzystanie jest bardzo mało zróżnicowane. 
  8. Podobnie niskie (poniżej 0,2, większość na poziomie 0,1) są korelacje pomiędzy zaangażowaniem w działania ryzykowne online (jako odbiorca, oglądający szkodliwe treści; uczestnik, doświadczających szkodliwych kontaktów online i aktor, podejmujący sam ryzykowne działania). Oznacza to, że ani długie, ani krótkie korzystanie nie może być traktowane jako wskaźnik braku lub doświadczania zachowań ryzykownych w internecie. Wielu uczniów korzystających długo doświadcza mało ryzyk, a korzystających długo – wiele. 
  9. Nieprawdą jest, że cała młodzież jest zanurzona w internecie bez pamięci. Co trzeci uczeń III klasy szkoły ponadpodstawowej i co czwarty uczeń VII klasy szkoły podstawowej osiąga wysokie wyniki na skali kompulsywnego korzystania z internetu. 
  10. Dwadzieścia pięć procent uczniów klas siódmych szkół podstawowych i 36% uczniów klas trzecich szkół ponadpodstawowych myślało o tym, aby się nie obudzić, a 15% uczniów klas siódmych i 25% uczniów klas trzecich miało w ciągu ostatniego roku bierne myśli samobójcze, 17% siódmoklasistów i 23% trzecioklasistów doświadczyło w ostatnim roku aktywnych myśli samobójczych. Natomiast aż 15% uczniów klas siódmych szkoły podstawowej i 21% uczniów klas trzecich szkoły ponadpodstawowej planowało w ostatnim roku odebranie sobie życia, analizowało metody i okoliczności.
  11. Badanie wykazało, że grupie uczniów, liczącej między 15 a 24%, wyświetlają się w internecie treści suicydalne. Do zbiorowości tej nie wliczono respondentów, którzy deklarowali, że takie treści wyświetlają im się rzadko. Natomiast większość badanych samodzielnie ich nie wyszukuje, co oznacza, że w dużej części takie treści wyświetlają się przypadkowo lub przy pomocy działań algorytmów.
  12. Badania pokazały, że 48% dzieci z klas siódmych szkoły podstawowej, które zadeklarowały, że w ciągu ostatniego roku pojawiły się u nich myśli samobójcze było odbiorcami treści suicydalnych, które wyświetliły im się, pomimo że nie były przez nie wyszukiwane. Jeśli chodzi o klasy trzecie szkoły ponadpodstawowej, to 43% respondentów, którzy mieli myśli samobójcze, było odbiorcami treści suicydalnych, pomimo że treści te nie były przez nich wyszukiwane.

Obejrzyjcie prof. Waldingera  tutaj: https://www.youtube.com/watch?v=S4_oVpKorQA . I jak możesz spędź najbliższe dni mocno w relacji. I pomyśl, jakiego masz fuksa (jeśli masz), że masz obok siebie drugą osobę. To naprawdę możny zasób życiowy - posiadanie choć jednej osoby, z którą możesz dzielić życie.


CYFROWA REZUREKCJA - https://pti.org.pl/wp-content/uploads/2023/10/7_Algorytmy-wiecznosci.pdf artykuł dr Ady Florentyny Pawlak


Materiał o tym, że bardzo wiele młodych osób rozmawia o swoich najgłębszych problemach z chat-botem. Ufają im, przywiązują się do nich, otwierają się przed nimi, bardzo dużo czasu spędzają razem, a niekiedy oboje (człowiek i maszyna) deklarują, że są w związku.

podcast: https://radio357.pl/podcasty/audycje/reportaz/odcinek/571651/

Odsłuchajcie ten podcast i zastanówcie się co tam się wydarzyło. 

Dziękujemy dr Maciejowi Dębskiemu


Pamiętacie webinar Maciej Dębski zrealizowany na początku tego roku w ramach projektu Gdański Kod Rodzicielski??? Już jesteśmy na ukończeniu części II,
na którą zaprosimy Was już w nowym roku kalendarzowym: Część 1 znajdziecie tutaj: https://www.youtube.com/watch?v=6OhB3FBBma0 
Kto nie widział, niech koniecznie obejrzy - naprawdę warto. A dzisiaj po 8 miesiącach mamy sporo nowego materiału, o którym chcemy Wam mocno powiedzieć.
Pamiętajcie, że wokół higieny cyfrowej narosło wiele mitów, do których odniesiemy się na naszym spotkaniu. Dzisiaj tylko sygnalizujemy...
  1. Higiena cyfrowa NIE dotyczy tylko dzieci i młodzieży: Dorośli również cierpią na brak snu przez scrollowanie do późna, pracownicy biurowi są narażeni na bóle pleców i problemy
    ze wzrokiem, seniorzy mogą paść ofiarą dezinformacji czy phishingu. Higiena cyfrowa to uniwersalny temat, tak samo jak higiena fizyczna — mycie rąk jest ważne dla każdego,
    nie tylko dla dzieci.
  2. To nie znaczy całkowite nieużywanie nowych technologii: Niektórzy mylą higienę cyfrową z „cyfrowym detoksem” rozumianym jako całkowite odcięcie się od internetu.
    W rzeczywistości chodzi o świadome wybory stylów i wzorów używania zasobów sieci
  3. Nie chodzi tylko o bezpieczeństwo w internecie: Higiena cyfrowa to także dbałość o zdrowie psychiczne (np. unikanie doomscrollingu), ergonomia pracy przy komputerze
    czy regulowanie ilości bodźców, by uniknąć zmęczenia informacyjnego.
  4. Nie wystarczy mieć dobry antywirus i to już jest higiena cyfrowa: Higiena cyfrowa obejmuje jak zarządzasz swoim czasem online, czy potrafisz odróżnić rzetelną informację
    od fałszywej, jak reagujesz na powiadomienia i komunikaty?
  5. Higiena cyfrowa nie równa się byciem zawsze offline po pracy: Rozłączanie się po pracy to część tzw. digital well-being, ale dobra higiena cyfrowa oznacza ustalanie granic
    czy kreatywne wykorzystywanie urządzeń ekranowych.
  6. To temat nie tylko dla informatyków lub geeków: Mit wynika z tego, że często mówi się o „cyfrowym świecie” w kontekście IT.
    Higiena cyfrowa to umiejętność życia w środowisku technologicznym w ogóle, a nie wiedza tylko dla specjalistów.

Dziękujemy dr Maciejowi Dębskiemu za powyższe przemyślenia


CZY POLACY POTRAFIĄ MARZYĆ? Raport Fundacji PZU 2025

Link do raportu: kliknij

  • Nie osiągniesz marzeń tracąc czas w sieci.

  • Nie spełnisz się jako człowiek, kiedy w centralnym punkcie życia postawisz nowe technologie.

  • Nie będziesz osobą szczęśliwą kiedy nie będziesz spełniać swoich marzeń.

  • Nie możesz poświęcać się tylko pracy, musisz mieć czas na pasję i hobby pozakranowe.

  • Nie będziesz ciekawym człowiekiem kiedy będziesz otaczać się osobami, które®e się zazwyczaj nudzą.

  • Jak Ty sam/sama nie zadbasz o siebie jest duża szansa, że NIKT tego nie zrobi.

Dziękujemy dr Maciejowi Dębskiemu za powyższe przemyślenia


GDZIE SZUKAĆ POMOCY

OGÓLNOPOLSKI CZAT ZAUFANIA DLA DZIECI I MŁODZIEŻY:

Anonimowy Dziecięcy Czat Zaufania Rzecznika Praw Dziecka dostępny na stronie: https://brpd.gov.pl/sos-czat/. 
POMOC TELEFONICZNA:
Telefon zaufania – dla osób które znalazły się w trudnej sytuacji i potrzebują natychmiastowego interwencyjnego wsparcia.
Telefon Zaufania: (22) 621 35 37
Telefon Interwencyjny: 600 070 717

Telefon Zaufania dla Dzieci i Młodzieży: 116 111 Czynny 7 dni w tygodniu, 24 h na dobę.
Dziecięcy Telefon Zaufania Rzecznika Praw Dziecka: 800 12 12 12 
Bezpłatny kryzysowy telefon zaufania dla dorosłych: 116 123 
ITAKA – Antydepresyjny telefon zaufania: (22) 484 88 01
Dyżury psychologów ITAKA:  poniedziałek 15.00 – 20.00, wtorek 15:00 – 20:00, środa 10.00 – 15.00, piątek 10.00 – 15.00, niedziela 15:00 – 20:00
Dyżury psychiatrów ITAKA: czwartek 16:00 – 21:00, piątek 15.00 – 20.00
Telefoniczna Pierwsza Pomoc Psychologiczna: 22 425 98 48 Czynny od poniedziałku do piątku od 17:00 do 20:00, a w soboty od 15:00 do 17:00
Antydepresyjny Telefon Forum Przeciw Depresji: (22) 594 91 00
Czynny w każdą środę i czwartek od 17.00 do 19.00.

POMOC STACJONARNA: 

Lista szpitali psychiatrycznych: https://pacjent.gov.pl/system-opieki-zdrowotnej/szpitale-psychiatryczne-i-rzecznicy

Wyszukiwarka aktualnych informacji o ośrodkach ochrony zdrowia/zakładów opieki zdrowotnej, w tym specjalistycznych Poradni Zdrowia Psychicznego oraz Centrów Zdrowia Psychicznego, gdzie można skonsultować się z lekarzem psychiatrą i otrzymać kompleksową pomoc w wypadku podejrzenia depresji: https://gsl.nfz.gov.pl/GSL/GSL/PrzychodnieSpecjalistyczne.

Lista Ośrodków Interwencji Kryzysowej w Polsce (znaleziona na stronie Stowarzyszenia Aktywnie Przeciwko Depresji) http://www.oik.org.pl/

Test dla osób dorosłychKlasyczny test symptomów depresji oparty o Skalę Depresji Becka, tzw. test Becka. Służy do samooceny i rozpoznania symptomów depresji u osoby dorosłej. test


SZKOŁA ODPOWIEDZIALNA CYFROWO to wspólnota uczniów, rodziców i nauczycieli, dla których wartością jest kształtowanie równowagi między korzystaniem z nowych technologii i świadomym tworzeniem realnych więzi poza przestrzenią Internetu. Troszcząc się o ów balans wpływamy pozytywnie na dobrostan psychiczny, fizyczny i społeczny całej społeczności szkolnej. 

7 obszarów Szkoły Odpowiedzialnej Cyfrowo:

  1. Dostęp do aktualnej i rzetelnej wiedzy o nowych technologiach i problemach wynikających z ich nadużywania.
  2. Kreatywne i bezpieczne włączenie technologii informacyjno-komunikacyjnych w proces edukacji.
  3. Podejmowanie działań w zakresie profilaktyki e-uzależnień oraz działań edukacyjnych zmierzających do redukcji szkód wynikających z korzystania z zasobów sieci.
  4. Wspólne wypracowanie i wdrażanie zasad używania zasobów sieci na terenie szkoły.
  5. Tworzenie kultury świadomego bycia poza siecią.
  6. Nauka kompetencji przyszłości.
  7. Realizacja projektów odpowiedzialnych społecznie.

Jakich rezultatów się spodziewamy:

  1. Pozytywny wpływ na samopoczucie psychiczne i fizyczne oraz relacje z innymi uczniów, rodziców i nauczycieli.
  2. Zbudowanie wśród społeczności szkolnej prawdziwego obrazu nowych technologii opartego o rzetelną wiedzę.
  3. W szkole wdrożone są wspólnie wypracowane zasady higieny cyfrowej.
  4. Nowe technologie są regularnie wykorzystywane przez szkołę podczas zajęć z uczniami.
  5. Szkoła profesjonalnie wspiera w rozwiązywaniu problemów e-uzależnień oraz realizuje działania profilaktyczne.
  6. Wyłonienie liderów cyfrowych oraz twórców kreatywnych treści internetowych.
  7. Szkoła kładzie nacisk nie tylko na rozwój kompetencji cyfrowych, ale również kompetencje miękkich.
  8. Szkoła wspiera tworzenie kultury bycia poza siecią – zapewniającej balans alternatywy dla świata cyfrowego.
  9. Członkowie społeczności szkolnej współpracują z innymi instytucjami na rzecz lokalnej społeczności.

Copyright 2022 IV Liceum Ogólnokształcące w Szczecinie