Szkoła Odpowiedzialna Cyfrowo
#FUNDACJA DBAM O MÓJ ZASIĘG
WEBINARY
WEBINAR
3 listopada (poniedziałek) o godzinie 19:00 widzimy się na webinarze w ramach Gdańskiego Kodu Rodzicielskiego.
Temat mega ważny: Dzieci mają wszystko a czują się zaniedbani? - o unieważnionych przez rodziców i nauczycieli kliknij
WEBINAR
AUTOR WEBINARU: Halszka Witkowska
TEMAT WEBINARU: Internet a zachowania samobójcze młodzieży – zrozumieć aby zapobiec
DATA WEBINARU: 04 LISTOPADA 2024; GODZINA 19:00 – 20:30
CZAS TRWANIA: 90 minut
DOŁĄCZ DO WEBINARU: https://fundacjadbamomojzasieg.clickmeeting.com/internet-a-zachowania-samobojcze-mlodziezy-gdanski-kod-rodzicielski
WEBINAR
AUTOR WEBINARU: Jacek Walkiewicz
TEMAT WEBINARU: „Mądry rodzic to wie”
DATA WEBINARU: 18 WRZEŚNIA 2025; GODZINA 19:00 – 20:30 CZAS TRWANIA WEBINARU: 90 minut
DOŁĄCZ DO WEBINARU: https://fundacjadbamomojzasieg.clickmeeting.com/madry-rodzic-to-wie-jacek-walkiewicz
Dobre i złe wiadomości – życie online i offline a zdrowie psychiczne polskich nastolatków
Przedstawiamy Wam bardzo ważny raport zrealizowany na reprezentatywnej próbie uczniów VII klas szkół podstawowych oraz III klas szkół ponadpodstawowych.
A zatem:
- Raport do pobrania tutaj: pobierz
- Infografiki zawierające najważniejsze wyniki badań w PDF i JPG znajdziecie tutaj: pobierz
Raport Fundacja Dbam o Mój Zasięg we współpracy z BANKIEM GOSPODARSTWA KRAJOWEGO. Bardzo mocno wspierał nas zespół fundacji życie warte jest rozmowy.
WYBRANE WYNIKI BADAŃ:
- Internet to środowisko życia młodzieży – poza tym, że może być miejscem doświadczania cyberprzemocy, mowy nienawiści, pornografii czy patotreści – może być i wielokrotnie jest – miejscem nauki, nawiązywania relacji, rozwijania zainteresowań czy działań obywatelskich.
- Większość uczniów (88% młodych ludzi z klas siódmych szkół podstawowych i 96% uczniów z klas trzecich szkół ponadpodstawowych) posiada konto w portalu społecznościowym, 9/10 uczniów korzysta codziennie.
- Zachowania ryzykowne, np. prawie połowa uczniów klas 7 i 3/4 uczniów klas 3 napotykała w sieci reklamy rzeczy przeznaczonych tylko dla dorosłych; co trzeci uczeń, że był obrażany w internecie przez osoby z klasy/ze szkoły; a 37% uczniów klas 7 oraz 52% uczniów 3 klas szkół ponadpodstawowych (52%) zapraszała lub przyjmowała w internecie zaproszenia od osób, których w ogóle nie znała.
- Jednocześnie, 43% uczniów klas 7 szkół podstawowych i 47% uczniów klas trzecich szkół ponadpodstawowych angażowało się w internetowe inicjatywy społeczne (np. zbiórki charytatywne, petycje); prawie połowa uczniów tworzyła lub udostępniała w internecie własne treści (np. grafiki, animacje, opowiadania) a co czwarty uczeń klas siódmych szkół podstawowych i klas trzecich szkół ponadpodstawowych (27% i 25%) tworzył materiały edukacyjne w internecie, aby wspierać innych.
- Młodzież korzysta w zróżnicowany sposób a sam czas korzystania w mediów cyfrowych jest nisko skorelowany z problemami zdrowia psychicznego – zależności te są złożone i osadzone w kontekście życia ucznia.
- Kluczowa jest jakość, a nie ilość czasu; do tego zróżnicowanie czasu i jakości – co jest szczególnie widoczne u starszych uczniów.
- Czas używania internetu zarówno w dni szkolne, jak i weekendowe ma niewiele wspólnego z bogactwem jego wykorzystania. Wśród długo i krótko korzystających jest wielu, których korzystanie jest bardzo bogate i wielu takich, których korzystanie jest bardzo mało zróżnicowane.
- Podobnie niskie (poniżej 0,2, większość na poziomie 0,1) są korelacje pomiędzy zaangażowaniem w działania ryzykowne online (jako odbiorca, oglądający szkodliwe treści; uczestnik, doświadczających szkodliwych kontaktów online i aktor, podejmujący sam ryzykowne działania). Oznacza to, że ani długie, ani krótkie korzystanie nie może być traktowane jako wskaźnik braku lub doświadczania zachowań ryzykownych w internecie. Wielu uczniów korzystających długo doświadcza mało ryzyk, a korzystających długo – wiele.
- Nieprawdą jest, że cała młodzież jest zanurzona w internecie bez pamięci. Co trzeci uczeń III klasy szkoły ponadpodstawowej i co czwarty uczeń VII klasy szkoły podstawowej osiąga wysokie wyniki na skali kompulsywnego korzystania z internetu.
- Dwadzieścia pięć procent uczniów klas siódmych szkół podstawowych i 36% uczniów klas trzecich szkół ponadpodstawowych myślało o tym, aby się nie obudzić, a 15% uczniów klas siódmych i 25% uczniów klas trzecich miało w ciągu ostatniego roku bierne myśli samobójcze, 17% siódmoklasistów i 23% trzecioklasistów doświadczyło w ostatnim roku aktywnych myśli samobójczych. Natomiast aż 15% uczniów klas siódmych szkoły podstawowej i 21% uczniów klas trzecich szkoły ponadpodstawowej planowało w ostatnim roku odebranie sobie życia, analizowało metody i okoliczności.
- Badanie wykazało, że grupie uczniów, liczącej między 15 a 24%, wyświetlają się w internecie treści suicydalne. Do zbiorowości tej nie wliczono respondentów, którzy deklarowali, że takie treści wyświetlają im się rzadko. Natomiast większość badanych samodzielnie ich nie wyszukuje, co oznacza, że w dużej części takie treści wyświetlają się przypadkowo lub przy pomocy działań algorytmów.
- Badania pokazały, że 48% dzieci z klas siódmych szkoły podstawowej, które zadeklarowały, że w ciągu ostatniego roku pojawiły się u nich myśli samobójcze było odbiorcami treści suicydalnych, które wyświetliły im się, pomimo że nie były przez nie wyszukiwane. Jeśli chodzi o klasy trzecie szkoły ponadpodstawowej, to 43% respondentów, którzy mieli myśli samobójcze, było odbiorcami treści suicydalnych, pomimo że treści te nie były przez nich wyszukiwane.
Obejrzyjcie prof. Waldingera tutaj: https://www.youtube.com/watch?v=S4_oVpKorQA . I jak możesz spędź najbliższe dni mocno w relacji. I pomyśl, jakiego masz fuksa (jeśli masz), że masz obok siebie drugą osobę. To naprawdę możny zasób życiowy - posiadanie choć jednej osoby, z którą możesz dzielić życie.
CYFROWA REZUREKCJA - https://pti.org.pl/wp-content/uploads/2023/10/7_Algorytmy-wiecznosci.pdf artykuł dr Ady Florentyny Pawlak
Materiał o tym, że bardzo wiele młodych osób rozmawia o swoich najgłębszych problemach z chat-botem. Ufają im, przywiązują się do nich, otwierają się przed nimi, bardzo dużo czasu spędzają razem, a niekiedy oboje (człowiek i maszyna) deklarują, że są w związku.
podcast: https://radio357.pl/podcasty/audycje/reportaz/odcinek/571651/
Odsłuchajcie ten podcast i zastanówcie się co tam się wydarzyło.
Dziękujemy dr Maciejowi Dębskiemu
na którą zaprosimy Was już w nowym roku kalendarzowym: Część 1 znajdziecie tutaj: https://www.youtube.com/watch?v=6OhB3FBBma0
Pamiętajcie, że wokół higieny cyfrowej narosło wiele mitów, do których odniesiemy się na naszym spotkaniu. Dzisiaj tylko sygnalizujemy...
- Higiena cyfrowa NIE dotyczy tylko dzieci i młodzieży: Dorośli również cierpią na brak snu przez scrollowanie do późna, pracownicy biurowi są narażeni na bóle pleców i problemy
ze wzrokiem, seniorzy mogą paść ofiarą dezinformacji czy phishingu. Higiena cyfrowa to uniwersalny temat, tak samo jak higiena fizyczna — mycie rąk jest ważne dla każdego,
nie tylko dla dzieci. - To nie znaczy całkowite nieużywanie nowych technologii: Niektórzy mylą higienę cyfrową z „cyfrowym detoksem” rozumianym jako całkowite odcięcie się od internetu.
W rzeczywistości chodzi o świadome wybory stylów i wzorów używania zasobów sieci - Nie chodzi tylko o bezpieczeństwo w internecie: Higiena cyfrowa to także dbałość o zdrowie psychiczne (np. unikanie doomscrollingu), ergonomia pracy przy komputerze
czy regulowanie ilości bodźców, by uniknąć zmęczenia informacyjnego. - Nie wystarczy mieć dobry antywirus i to już jest higiena cyfrowa: Higiena cyfrowa obejmuje jak zarządzasz swoim czasem online, czy potrafisz odróżnić rzetelną informację
od fałszywej, jak reagujesz na powiadomienia i komunikaty? - Higiena cyfrowa nie równa się byciem zawsze offline po pracy: Rozłączanie się po pracy to część tzw. digital well-being, ale dobra higiena cyfrowa oznacza ustalanie granic
czy kreatywne wykorzystywanie urządzeń ekranowych. - To temat nie tylko dla informatyków lub geeków: Mit wynika z tego, że często mówi się o „cyfrowym świecie” w kontekście IT.
Higiena cyfrowa to umiejętność życia w środowisku technologicznym w ogóle, a nie wiedza tylko dla specjalistów.
Dziękujemy dr Maciejowi Dębskiemu za powyższe przemyślenia
CZY POLACY POTRAFIĄ MARZYĆ? Raport Fundacji PZU 2025
Link do raportu: kliknij
-
Nie osiągniesz marzeń tracąc czas w sieci.
-
Nie spełnisz się jako człowiek, kiedy w centralnym punkcie życia postawisz nowe technologie.
-
Nie będziesz osobą szczęśliwą kiedy nie będziesz spełniać swoich marzeń.
-
Nie możesz poświęcać się tylko pracy, musisz mieć czas na pasję i hobby pozakranowe.
-
Nie będziesz ciekawym człowiekiem kiedy będziesz otaczać się osobami, które®e się zazwyczaj nudzą.
-
Jak Ty sam/sama nie zadbasz o siebie jest duża szansa, że NIKT tego nie zrobi.
Dziękujemy dr Maciejowi Dębskiemu za powyższe przemyślenia
GDZIE SZUKAĆ POMOCY
OGÓLNOPOLSKI CZAT ZAUFANIA DLA DZIECI I MŁODZIEŻY:
Anonimowy Dziecięcy Czat Zaufania Rzecznika Praw Dziecka dostępny na stronie: https://brpd.gov.pl/sos-czat/.
POMOC TELEFONICZNA:
Telefon zaufania – dla osób które znalazły się w trudnej sytuacji i potrzebują natychmiastowego interwencyjnego wsparcia.
Telefon Zaufania: (22) 621 35 37
Telefon Interwencyjny: 600 070 717
Telefon Zaufania dla Dzieci i Młodzieży: 116 111 Czynny 7 dni w tygodniu, 24 h na dobę.
Dziecięcy Telefon Zaufania Rzecznika Praw Dziecka: 800 12 12 12
Bezpłatny kryzysowy telefon zaufania dla dorosłych: 116 123
ITAKA – Antydepresyjny telefon zaufania: (22) 484 88 01
Dyżury psychologów ITAKA: poniedziałek 15.00 – 20.00, wtorek 15:00 – 20:00, środa 10.00 – 15.00, piątek 10.00 – 15.00, niedziela 15:00 – 20:00
Dyżury psychiatrów ITAKA: czwartek 16:00 – 21:00, piątek 15.00 – 20.00
Telefoniczna Pierwsza Pomoc Psychologiczna: 22 425 98 48 Czynny od poniedziałku do piątku od 17:00 do 20:00, a w soboty od 15:00 do 17:00
Antydepresyjny Telefon Forum Przeciw Depresji: (22) 594 91 00
Czynny w każdą środę i czwartek od 17.00 do 19.00.
POMOC STACJONARNA:
Lista szpitali psychiatrycznych: https://pacjent.gov.pl/system-opieki-zdrowotnej/szpitale-psychiatryczne-i-rzecznicy.
Wyszukiwarka aktualnych informacji o ośrodkach ochrony zdrowia/zakładów opieki zdrowotnej, w tym specjalistycznych Poradni Zdrowia Psychicznego oraz Centrów Zdrowia Psychicznego, gdzie można skonsultować się z lekarzem psychiatrą i otrzymać kompleksową pomoc w wypadku podejrzenia depresji: https://gsl.nfz.gov.pl/GSL/GSL/PrzychodnieSpecjalistyczne.
Lista Ośrodków Interwencji Kryzysowej w Polsce (znaleziona na stronie Stowarzyszenia Aktywnie Przeciwko Depresji) http://www.oik.org.pl/
Test dla osób dorosłych: Klasyczny test symptomów depresji oparty o Skalę Depresji Becka, tzw. test Becka. Służy do samooceny i rozpoznania symptomów depresji u osoby dorosłej. test
SZKOŁA ODPOWIEDZIALNA CYFROWO to wspólnota uczniów, rodziców i nauczycieli, dla których wartością jest kształtowanie równowagi między korzystaniem z nowych technologii i świadomym tworzeniem realnych więzi poza przestrzenią Internetu. Troszcząc się o ów balans wpływamy pozytywnie na dobrostan psychiczny, fizyczny i społeczny całej społeczności szkolnej.
7 obszarów Szkoły Odpowiedzialnej Cyfrowo:
- Dostęp do aktualnej i rzetelnej wiedzy o nowych technologiach i problemach wynikających z ich nadużywania.
- Kreatywne i bezpieczne włączenie technologii informacyjno-komunikacyjnych w proces edukacji.
- Podejmowanie działań w zakresie profilaktyki e-uzależnień oraz działań edukacyjnych zmierzających do redukcji szkód wynikających z korzystania z zasobów sieci.
- Wspólne wypracowanie i wdrażanie zasad używania zasobów sieci na terenie szkoły.
- Tworzenie kultury świadomego bycia poza siecią.
- Nauka kompetencji przyszłości.
- Realizacja projektów odpowiedzialnych społecznie.
Jakich rezultatów się spodziewamy:
- Pozytywny wpływ na samopoczucie psychiczne i fizyczne oraz relacje z innymi uczniów, rodziców i nauczycieli.
- Zbudowanie wśród społeczności szkolnej prawdziwego obrazu nowych technologii opartego o rzetelną wiedzę.
- W szkole wdrożone są wspólnie wypracowane zasady higieny cyfrowej.
- Nowe technologie są regularnie wykorzystywane przez szkołę podczas zajęć z uczniami.
- Szkoła profesjonalnie wspiera w rozwiązywaniu problemów e-uzależnień oraz realizuje działania profilaktyczne.
- Wyłonienie liderów cyfrowych oraz twórców kreatywnych treści internetowych.
- Szkoła kładzie nacisk nie tylko na rozwój kompetencji cyfrowych, ale również kompetencje miękkich.
- Szkoła wspiera tworzenie kultury bycia poza siecią – zapewniającej balans alternatywy dla świata cyfrowego.
- Członkowie społeczności szkolnej współpracują z innymi instytucjami na rzecz lokalnej społeczności.
