Projekt Erasmus+ 2024-1-PL01-KA122-SCH-000205770
„Access to life, czyli „dostęp” do pełni życia” - w poszukiwaniu inspiracji do kreowania szkoły przyszłości.
Projekt powstał z myślą o uczniach, ale także o naszej kadrze uczącej. Jesteśmy w pełni świadomi, że nowoczesne technologie, oferując niekończącą się gamę korzyści, mogą jednocześnie doprowadzić do uzależnień, jeśli używane są w sposób nieprawidłowy, niekontrolowany, a przede wszystkim nieświadomy. Wychodząc naprzeciw rosnącej potrzebie spadku ilości godzin spędzanych przez naszych uczniów przed ekranami komputerów, laptopów, czy smarfonów, zaplanowaliśmy szeroką ofertę działań mających na celu zwiększenie świadomości nauczycieli w tej materii, ze szczególnym ukierunkowaniem na działania koncentrujące się na szkodach wynikających z uzależnienia od technologii, działaniach prewencyjnych oraz sposobach tworzenia „rodziny” szkolno-uczniowskiej.
Projekt ten ma na celu doprowadzenie do trwałych zmian w zachowaniu naszych uczniów. Nauczyciele skoncentrują się na budowaniu świadomości wśród rodziców, uczniów i innych nauczycieli o negatywnych skutkach nadużywania technologii. Poznane nowoczesne i ciekawe metody pracy wykorzystamy w kolejnym roku szkolnym. Po zakończeniu projektu skupimy się na trwałych zmianach w zachowaniu uczniów oraz ich świadomym, rozsądnym i użytecznym wykorzystaniu świata technologii.
Uczestnicy projektu: poznają różnorodne metody umiejętnego wykorzystania Internetu i nowoczesnych technologii oraz doświadczą innowacyjnych rozwiązań dotyczących komunikacji na linii nauczyciel/szkoła – rodzic – uczeń. Zwiększą swoją uważność nt. nadmiernego korzystania z nowoczesnych technologii, w tym Internetu oraz ich wpływu na funkcjonowanie
młodego człowieka w społeczeństwie, jego zdrowia zarówno fizycznego, jak i psychicznego oraz stanu emocjonalnego. Wzbogacą swoją wiedzę nt. celowego, ograniczonego, odpowiedzialnego, zdrowego, bezpiecznego i aktywnego stosowania technologii komunikacyjno-informacyjnych, w tym także Internetu. Posiądą również wiedzę w zakresie cyfrowego bezpieczeństwa, dobrostanu oraz zdrowia mentalnego, a także umiejętności i kompetencji cyfrowych.
Ponadto, dzięki naszemu międzynarodowemu projektowi, chcemy przyczynić się do rozwoju językowego i kulturowego naszych nauczycieli, wzbogacenia wiedzy w zakresie wartości europejskich oraz do wzmocnienia prestiżu naszej szkoły poprzez nawiązywane przez nas partnerstwa z innymi placówkami europejskimi.
Rekrutacja uczestników była przeprowadzona w sposób jawny i na równych szansach dla wszystkich zainteresowanych. Latem nasi nauczyciele wezmą udział w szkoleniach zorganizowanych w malowniczo położonym nad Morzem Egejskim mieście Dalaman, w Turcji. Projekt w całości został sfinansowany przez Komisję Europejską w ramach działania dla kadry uczącej, w sektorze edukacja w programie Erasmus+.
Erasmus+ Responsible Digital Natives Czwórka w Chorwacji
Czwórka z Erasmusem na Łotwie - czyli jak być świadomym użytkownikiem nowoczesnych technologii.
W dniach 20-24 marca grupa uczennic z IV Liceum Ogólnokształcącego, pod opieką naszych nauczycieli: Panów Huberta Możdżenia oraz Krzysztofa Bielińskiego wyjechała na Łotwę, do miasta Tukums w ramach kolejnej już wizyty z projektu Erasmus + Responsible digital natives. Temat przewodni programu: “Smart Phone addiction and ways to prevent from it replacing good use of technology”.
Pierwszego dnia, tuż po godzinie 8 rano dotarliśmy na lotnisko w Rydze - stolicy Łotwy. Stamtąd odebrał nas autokar i zawiózł do hotelu w Tukums. Po odpoczynku po podróży wraz z
nauczycielami wyruszyliśmy zwiedzać miasto. Zobaczyłyśmy wiele ciekawych miejsc. Duże zainteresowanie wzbudził w nas duży, nowoczesny plac zabaw, z którego postanowiliśmy
skorzystać. Szczególną frajdę sprawiła nam gigantyczna huśtawka. Pierwszy dzień był dla nas czasem wolnym, bez zajęć projektowych. Postanowiliśmy się nim nacieszyć zwiedzając miasto i rozmawiając na temat nadchodzących dni.
Drugi dzień spędziliśmy w szkole – Tukuma 2. vidusskola na zajęciach, które miały pomóc nam przełamać pierwsze lody i usprawnić kontakt z innymi uczestnikami wizyty. Szkoła w
Tukums jest duża oraz nowoczesna. Poznaliśmy tam uczniów z Łotwy, Litwy, Chorwacji, Hiszpanii oraz Turcji. Miałyśmy także lekcję tańca ludowego, prowadzoną przez uczennice
tamtejszej szkoły. W grupach mieliśmy za zadanie zrobić projekt na temat uzależnienia od telefonu, każda grupa miała inne zadanie, jednak każde opierało się na tym samym temacie.
Następnie również w grupach wyszliśmy na miasto oraz wykonywaliśmy różne zadania, m.in. takie jak powiedzenie zdania we własnym języku. Dzięki spędzeniu praktycznie całego
dnia razem, bardzo się do siebie zbliżyliśmy oraz lepiej poznaliśmy. Ale także, co najważniejsze, przełamałyśmy barierę językową i bez problemu z każdym komunikowałyśmy
się w języku angielskim.
Trzeciego dnia odwiedziliśmy miejscowość Ventspils gdzie zwiedziliśmy niesamowite muzeum nauki - “Vizium”. Zobaczyliśmy wiele nowoczesnych technologii między innymi
symulator trzęsienia ziemi czy interaktywne gry. Uważamy, że czas spędzony w tym miejscu był doskonałą okazją na wzbogacenie wiedzy z dziedziny nowinek technicznych. Po obiedzie pojechaliśmy na spacer na plażę, mimo niesprzyjającej pogody widoki były piękne. Następnie, wraz z przewodnikiem zwiedziliśmy tamtejszy zamek i poznaliśmy całą jego historię.
Ostatni dzień wyjazdu spędziliśmy w stolicy Łotwy, Rydze. Rozpoczęliśmy od zwiedzania starego miasta i poznawania jego przeszłości. Każdy budynek różnił się od siebie, a te
najstarsze zostały zachowane w idealnym stanie. Wolny czas spędziliśmy w sklepach z pamiątkami, aby kupić coś dla najbliższych. Następną atrakcją tego dnia było muzeum
motoryzacji w Rydze. Było tam wiele starych modeli aut Mercedesa czy Forda, ale również mnóstwo starych telefonów, budka telefoniczna czy symulacja jazdy starodawnym
autobusem. Po dniu pełnym wrażeń zjedliśmy kolacje pożegnalną i wróciliśmy do hotelu, aby odpocząć i przygotować się na powrót do Polski.
Cały wyjazd udokumentowałyśmy robiąc zdjęcia. Była to dla nas niezwykła szansa, aby doskonalić naszą znajomość języka angielskiego w praktyce, zwiedzić nowe miejsca i poznać
kulturę innych państw.