Projekty współpracy międzynarodowej


Nauczyciele IVLO w Dalaman, Turcja

Projekt Erasmus+ 2024-1-PL01-KA122-SCH-000205770 „Access to life”IMG-20250712-WA0034[14459454].jpg

W dniach 6-14 lipca 2025 druga grupa nauczycieli z IV Liceum Ogólnokształcącego w Szczecinie była na szkoleniu w Dalaman,  w ramach projektu ERASMUS +,
na temat “Uzależnienia od technologii". Podczas zajęć pracowaliśmy nad zagadnieniem uzależnienia młodzieży od nowych technologii. Były to zazwyczaj formy aktywizujące,
które umożliwiły nam opracowanie scenariusza lekcji, np. wychowawczej. Nagraliśmy krótki film, w którym ukazujemy problem nadmiernego używania telefonów zarówno w szkole, jak i w domu.
Stanowi on główny motyw do rozważań na forum klasy. Kolejnym naszym zadaniem było opracowanie alternatywnych aktywności, które byłyby na tyle atrakcyjne dla młodych ludzi,
by mogli, choćby chwilowo, zrezygnować z telefonów i nawiązać relacje z drugim człowiekiem w realnym świecie. Ten problem został zobrazowany poprzez opracowaną
i nagraną przez grupę animację za pomocą aplikacji Slow Motion. Zagadnienia związane z uzależnieniem rozpatrywaliśmy z punktu widzenia zarówno ucznia, jak i nauczyciela.
Wynikiem naszego udziału w szkoleniu są dwa scenariusze zajęć na temat uzależnień od komputera, Internetu, telefonu, które są gotową lekcją do przeprowadzenia w każdej klasie,
w każdej szkole na lekcjach wychowawczych.

Pobyt w Turcji w miejscowości Dalaman to nie tylko intensywna nauka, ale również piękne wycieczki, o które zadbali organizatorzy z PIXIE ACADEMY. Poznaliśmy życie i kulturę mieszkańców Dalaman i okolic. Najbardziej zafascynował nas rejs łodzią po  rzece Daylan, gdzie stworzono rezerwat żółwi Carreta carreta.  Ponadto podczas tego rejsu zobaczyliśmy starożytne grobowce wykute w skałach z okresu licyjskiego. Udało nam się zobaczyć żółwie w środowisku naturalnym, jak i szpital dla żółwi, które często ulegają kolizjom z łódkami motorowymi. Próbowaliśmy tradycyjnych potraw kuchni tureckiej w fantastycznej restauracji obsługiwanej przez więźniów w ramach programu resocjalizacji. Projekt ten zdobył uznanie nie tylko w Turcji, ale również na świecie.

Pobyt w Turcji uważamy za bardzo efektywny, integrujący grupę, a przede wszystkim było to ciekawe doświadczenie zawodowe i osobiste.


Autor:
Publikacja zbiorowa uczestników szkolenia


Nauczyciele IVLO w Dalaman, Turcja

Projekt Erasmus+ 2024-1-PL01-KA122-SCH-000205770 „Access to life”

20250704_154722.jpg

Nauczycieli IV Liceum Ogólnokształcącego spotkało niezwykłe wyróżnienie. Zakwalifikowaliśmy się do międzynarodowego projektu współfinansowanego w ramach programu Unii Europejskiej Erasmus+. Projekt Erasmus+ „Access to life” realizowany jest w ramach akcji KRÓTKOTERMINOWE PROJEKTY NA RZECZ MOBILNOŚCI UCZNIÓW I KADRY W EDUKACJI SZKOLNEJ. W projekcie wzięło udział 20 nauczycieli, którzy zostali podzielenie na dwie grupy szkoleniowe, które realizowały różne zadania oraz tematy dotyczące problematyki związanej z uzależnieniami od Internetu oraz sposobami radzenia sobie z nimi.

Celem projektu jest wprowadzenie trwałych zmian w zachowaniu, zmniejszenie czasu spędzonego przed ekranem, zwiększenie aktywności społecznej, zachęcenie do spędzania czasu w realnym świecie, wspieranie aktywności fizycznej i innych form spędzania czasu wolnego, które są korzystne dla zdrowia. Aby wcielić w życie powyższe cele, należy w pracy edukacyjno-wychowawczej otworzyć się na działania promujące aktywności w realnym świecie. Służą temu działania projektowe, które są immanentną częścią edukacji młodzieży
w naszej szkole.

Przekonani o konieczności wyjścia z ławki szkolnej zbadaliśmy podczas kursu, który odbył się w Dalaman w dniach 28.06.-06.07.2025 dzięki uprzejmości PIXIE ACADEMY,
jakie są potencjalne największe zagrożenia zarówno dla zdrowia fizycznego, jak i psychicznego wynikające z nadmiernego korzystania z Internetu przez młodych użytkowników.

Udział w projektach Erasmus+ to nie tylko wymierne korzyści w postaci nabytych umiejętności, poznania nowych technik czy narzędzi. To coś więcej. To możliwość poznania nowych kultur, smakowania nowych potraw czy nawiązania nowych, bezcennych znajomości. Taką szansę mieliśmy i my. Uczestnicząc w szkoleniu, poznaliśmy profesjonalizm naszych gospodarzy, którzy nie tylko poprowadzili dla nas interesujące warsztaty ale również stworzyli nam okazję do poznania piękna regionu Mugla, Turcja. Rejs po rzece Dalyan z widokiem na wtopione w skały grobowce licyjskie zapierał dech w piersiach. Przepiękne widoki w drodze do Fethyie, a także na miejscu, pozwoliły zobaczyć Turcję z zupełnie innej strony.
Na koniec zachód słońca w malowniczo położonym Göcek.

Interesujące warsztaty projektowe o tematyce, jak się okazuje międzynarodowej, fantastyczne wycieczki, w których braliśmy udział, czas spędzony na długich rozmowach,
przeżyte wspólnie zabawne sytuacje zostaną na długo z nami.

Autor:
Publikacja zbiorowa uczestników szkolenia


Kampania „Kwiecień miesiącem świadomości autyzmu” oraz „Trenuj na niebiesko” – po raz drugi w naszej szkole

Kwiecień ma kolor niebieski… tak przynajmniej jest w naszej szkole. Coraz lepiej zdajemy sobie sprawę, że każdy z nas jest inny :-) Każdy ma jakieś swoje ograniczenia, które mają różne podłoże. Zdarza się, że wynikają one z różnic w rozwoju i funkcjonowaniu mózgu. Mogą wpływać na komunikację, interakcje społeczne i zachowania.
Bywają takie, których na pierwszy rzut oka nie widać… Jedną z nich jest autyzm. On to właśnie jest bohaterem wydarzeń w ramach kampanii „Kwiecień miesiącem świadomości autyzmu”

Jednym z nich jest bardzo radosne, pełne energii i jednoczące całą społeczność szkoły wydarzenie „Trenuj na niebiesko”. W tę akcję Stowarzyszenia Synergia, które prowadzi
w Szczecinie Placówki Terapeutyczne "Dzieńdoberek" dla dzieci z autyzmem, włączają się różne szkoły i placówki. W naszej szkole nauczyciele wychowania fizycznego zorganizowali wyścigi zastępów. Pogoda w tym roku bardzo nam sprzyjała, akcja odbyła się na szkolnym boisku. Rywalizowały ośmioosobowe drużyny z klas I, II i III. Na boisku królował kolor niebieski, a pozostali uczniowie z klas kibicowali swoim drużynom.

W dniu 02.06.2025, świętując przy okazji Dzień Dziecka, odbył się finał sportowego wydarzenia „Trenuj na niebiesko”. Klasy rywalizowały w dwóch grupach.
Ośmioosobowe drużyny z każdej klasy ścigały się w różnorodnych konkurencjach. Te zawody zostały także wzbogacone o pytania z wiedzy z rożnych przedmiotów.
Przygotowali je dla uczniów nauczyciele naszej szkoły. Z każdej klasy trzyosobowy zespół odpowiadał na te pytania. Niemalże wszystkie klasy zdobyły komplet punktów:-)
Zespoły wykazały się wiedzą z chemii, geografii, historii i języka polskiego. W ogólnej klasyfikacji zwyciężyła drużyna z klasy IIIb,
a kolejne miejsca zajęli reprezentacje klasy IId ( II miejsce) i klasy IIe ( III miejsce). Nagrody dla uczniów ufundowała Rada Rodziców.

W przerwie, między konkurencjami, wszyscy zgromadzeni na hali sportowej przy ul. Twardowskiego obejrzeli bardzo pasjonujące mecze koszykówki pomiędzy dwoma drużynami koszykarskimi naszej szkoły: jedną złożoną z uczniów klas pierwszych i drugą z klas starszych.

Autor: Beata Cwajda

Podjęte działania wpisują się w treści projektu Erasmus+ 2024-1-PL01-KA122-SCH-000205770 „Access to life’’


LO IV z wizytą we Włoszech - ERASMUS+ Revitalizing lives of migrant students


Złote Szkoły NBP - czyli edukacja ekonomiczna w IV LO

https://lo4.szczecin.pl/projekty/zlote-szkoly-nbp

zs_nbp czołówka.jpgNasza szkoła już tradycyjnie przystąpiła do V edycji programu Złote Szkoły Narodowego Banku Polskiego. Temat tegorocznej edycji to: Cyberbezpieczne finanse.
Została utworzona Drużyna Ambasadorów Wiedzy Ekonomicznej, którą reprezentują nauczyciele i uczniowie IV LO. Jesteśmy nowoczesną szkołą, która stara się przygotować naszą młodzież do funkcjonowania we współczesnym świecie, a cyberbezpieczne finanse stanowią jego kluczową rolę. Właśnie dlatego stawiamy na działania projektowe.

Nasze liceum wychodzi zatem ze szkolnej ławki… do życia!

Zgodnie z założeniami programu Złotych Szkół NBP zadaniem Ambasadorów jest zdobycie wiedzy na temat cyberbezpiecznych finansów i przekazanie jej uczniom w czterech zadaniach:

  1. Lekcje
  2. Warsztaty
  3. Debata
  4. EduAkcja „Dziel się wiedzą!” - lekcje dla uczniów klas Szkoły Podstawowej nr 8 w Szczecinie, zajęcia dla Seniorów z Parafii Przemienienia Pańskiego w Szczecinie

Lekcje ekonomii: zostały przeprowadzone w klasach: 1a, 2a, 2b, 2c, 2d, 2e, 2f, 3a, 3b, 3c, 3d, 3e w terminie od 20 do 28 lutego 2025. Łącznie w lekcji uczestniczyło w klasie pierwszej – 22 uczniów, w klasach drugich – 183 uczniów i w klasach trzecich - 155 uczniów. Ogólnie w lekcjach wzięło udział 350 uczniów IV Liceum Ogólnokształcącego 
w Szczecinie w terminie od 20-28 lutego 2025. Grupa ambasadorów opracowała scenariusz lekcji i materiały do przeprowadzenia zajęć.

Warsztat: Młodzież aktywnie uczestniczyła w warsztatach prowadzonych przez ambasadorów. Uczniowie nie tylko mieli okazję popisać się wiedzą i umiejętnościami nabytymi na wcześniejszych lekcjach, ale również mogli w praktyczny sposób je wykorzystać. Prowadzący zajęcia prezentowali wysoki poziom merytoryczny i w sposób bardzo atrakcyjny przedstawili go swoim kolegom i koleżankom.

Debata: 14 marca 2025 o godzinie 10.00 w auli Zachodniopomorskiego Uniwersytetu Technologicznego, al. Piastów 45 w Szczecinie odbyła się debata w ramach programu Złote Szkoły NBP,  która miała formę turnieju inspirowanego "Awanturą o kasę" (teleturnieju telewizyjnego).  Została ona objęta patronatem Jego Magnificencji prof. dr. hab. inż. Arkadiusza Termana, Rektora Zachodniopomorskiego Uniwersytetu Technologicznego. Było to duże wydarzenie w którym uczestniczyli zaproszeni goście, młodzież klas 1-3
i nauczyciele  IV Liceum Ogólnokształcącego w Szczecinie. Łącznie w wydarzeniu uczestniczyło 260 osób. Spotkanie rozpoczęło się wykładami policjantów:
Pana Podkom. Damiana Orlika – Specjalista Wydziału Prewencji KWP w Szczecinie oraz Pana Kom. Krzysztofa Ardowskiego – p.o. Naczelnika Wydziału Kryminalnego,
Zarządu w Szczecinie Centralnego Biura Zwalczania Cyberprzestępczości na temat Cyberbezpieczeństwa. Wydarzenie cieszyło się bardzo dużym zainteresowaniem,
wzbudzało dużo emocji wśród publiczności, poruszyło element  konstruktywnej, zdrowej rywalizacji pomiędzy uczestnikami debaty.

EduAkcja: odbyła się w dwóch turach: dla uczniów klas ósmych Szkoły Podstawowej nr 8 w Szczecinie oraz seniorów z parafii Przemienienia Pańskiego.
Zajęcia w szkole podstawowej odbyły się 11 i 12 marca 2025, w których uczestniczyły dwie klasy 8, łącznie 52 osoby. Była to jedna godzina lekcyjna dla każdej klasy.
Prowadzący: Paulina Stołecka, Hanna Janowicz. Zajęcia dla seniorów odbyły się 17 marca 2025 w Sali konferencyjnej plebanii, na które seniorzy zostali zaproszeni przez księdza w czasie niedzielnej mszy w ramach ogłoszeń parafialnych. Zajęcia trwały  60 minut, wzięło udział 6 seniorów. Prowadzącymi byli Jakub Kurpiewski, Karol Gierszal.
Oba zespoły prowadzących wspomagali uczniowie klas drugich i trzecich. Ambasadorzy przygotowali na podstawie prezentacji teoretyczny materiał wprowadzający
oraz ćwiczenia praktyczne. Z relacji uczestników można wyciągnąć wnioski, że prowadzone lekcje przez ambasadorów Złotych Szkół NBP zostały bardzo dobrze odebrane. Młodzież bardzo aktywnie uczestniczyła w zajęciach, które uzmysłowiły im jak ważne jest bezpieczeństwo cyfrowe.

Nasze działania doprowadziły do uzyskania tytułu Złotej Szkoły NBP i uplasowały nas na 11 miejscu w Polsce.

 

Działania projektowe wpisują się w projekt ERASMUS+ "Access to life, czyli "dostęp" do pełni życia".


Projekt Erasmus+ Revitalizing Lives: Migrant Students' Journey to Inclusion
2024-1-PL01-KA210-SCH-000251220 „Budowanie mostów”

To już kolejny miesiąc odkąd projekt dotyczący poprawy jakości życia uczniów migrantów zaistniał w naszej szkole. Rozpędzamy się a projekt nabiera coraz to jaśniejszych barw. Po działaniach na terenie szkoły polegających na rozpropagowaniu treści projektu wśród uczniów klas drugich przez ambasadorów projektu, którymi są również uczniowie naszej szkoły m.in. z klas 2F, 3D, 2A i 3C, pałeczkę przejęli nauczyciele. Przedstawiciele grona pedagogicznego Pan Janusz Olczak, Dyrektor naszej placówki, Pani Beata Cwajda nasz Pedagog oraz Pani Iwona Szybowicz nauczycielka języka angielskiego oraz koordynator projektu wzięli udział w tygodniowym szkoleniu „Budowanie mostów”, które odbyło się w dniach 1-5 marca w Eskisehir, Turcja.

https://revitalisinglives.wixsite.com/my-site-1/transnational-project-meeting-1-turkey

Głównym aspektem spotkania była polityka szkolna wobec uczniów migrantów, którzy przybywają do różnych krajów, głównie Europy z powodów światowej polityki ekonomicznej, wojen oraz konfliktów wewnętrznych. Uczestnicy wymieniali się spostrzeżeniami oraz doświadczeniem w kwestii włączania uczniów migrantów. Okazuje się, że powodów migracji może być wiele lecz problemy z jakimi borykają się zarówno uczniowie migranci jak i pracownicy placówek oświatowych są takie same. Bariera językowa oraz różnice kulturowe stanowią często nie lada wyzwanie, któremu muszą sprostać obie strony.

https://padlet.com/bedirhannnyilmaz/brainstorming-identifying-strategies-to-address-policy-relat-ek338twi6zw9yo8y

Aby nasz projekt dotarł do jak największej liczby osób postanowiliśmy uruchomić go na platformie ESEP eTwinning. Przypomnienie jak działa eTwinning oraz jak wykorzystać inne narzędzia WEB 2.0 to kolejny element naszego szkolenia.

https://school-education.ec.europa.eu/en/etwinning/projects/revitalizing-lives-migrant-students-journey-inclusion/twinspace/pages/introduction

Wizyta w Eskisehir to doskonała okazja do poznania kultury Turcji. Feeria barw i smaków to niewątpliwy walor tego kraju.

Całości dopełniła ceremonia wręczenia certyfikatów. Wiedza zdobyta. Teraz czas na jej wykorzystanie. W planach wizyta w Neapolu jako kolejna mobilność. Tym razem na wielką przygodę wyruszymy z uczniami.


Spotkanie ze studentami z USA

12 marca nasza szkoła miała przyjemność gościć studentów z Ameryki reprezentujących Uniwersytet Bethel. W ramach wizyty wszystkie klasy trzecie uczestniczyły w dwugodzinnych warsztatach, podczas których miały okazję rozwijać swoje umiejętności językowe oraz poszerzać wiedzę o kulturze i systemie edukacji w Stanach Zjednoczonych. Oprócz zdobywania nowych informacji i praktyki językowej, spotkanie było również doskonałą okazją do integracji. Studenci z USA chętnie opowiedzieli naszym uczniom o swoim życiu codziennym w Minnesocie i zainteresowaniach chętnie prowadzili rozmowy, zadawali pytania i interesowali się naszymi codziennymi doświadczeniami oraz kulturą. Podczas całych warsztatów była wyczuwalna swobodna i przyjazna atmosfera. Na zakończenie wizyty nasi uczniowie zostali zaproszeni na spotkanie które, odbyło się w piątek w kościele baptystów, gdzie wszyscy chętni mogli ponownie porozmawiać ze studentami, lepiej ich poznać i spędzić wspólnie czas w przyjaznej atmosferze. Była to świetna okazja do dalszej integracji i nawiązania nowych znajomości. Spotkanie wpisało się w projekt ERASMUS+ "Access to life, czyli "dostęp" do pełni życia".
Wiktoria Bagińska i Dominika Cieślak 3c

Berlin i Weihnachtsmarkt 2024

W dniu 11 grudnia 2024 uczniowie klas 3B, 3C i 2B wyjechali do Berlina. Realizując program wycieczki odwiedzili Muzeum Historii Naturalnej, które znajduje się w gronie największych i najciekawszych tego typu placówek na świecie. Zbiory muzeum liczą 30 milionów eksponatów, a do najcenniejszych należy zrekonstruowany szkielet Branchiozaura oraz skamieniałość Archaeopteryxa – prawdopodobnie pierwszego gatunku ptaka na ziemi. Spacer po Alei Unter den Linden i Aleksanderplatz zwieńczyły wspólne zdjęcia pod Bramą Brandenburską. Punktem kulminacyjnym była wizyta na Jarmarkach Bożonarodzeniowych. Przepięknie udekorowane i oświetlone, tradycyjne i nowocześniejsze, w stylu wesołego miasteczka stoiska oferowały tradycyjne niemieckie przysmaki i potrawy z najdalszych stron świata, a to wszystko przy klimatycznych dźwiękach muzyki. Ten cudownie spędzony dzień wpisał się w projekt ERASMUS+ "Access to life, czyli "dostęp" do pełni życia"


Projekt Erasmus+ Revitalising lives of migrant students 024-1-PL01-KA210-SCH-000251220

Głównym celem projektu Erasmus+ Revitalising lives of migrant students jest udzielenie wsparcia dla uczniów, którzy niedawno wyemigrowali do obcego kraju z różnych zakątków świata oraz ułatwienie im odnalezienia się w nowym dla siebie środowisku. Realizując zadania wynikające z treści projektu chcemy zwrócić uwagę całej społeczności naszej szkoły na często skomplikowaną sytuację kolegów migrantów. Liczymy, że podjęte przez nas działania ułatwią im aktywne uczestnictwo w życiu społecznym naszego liceum. Opracowanie takich praktyk nauczania, w których uwzględnione zostanie zróżnicowane pochodzenie kulturowe i językowe nie tylko wpłynie na atrakcyjność nauczania w naszej szkole ale przede wszystkim pomoże naszej społeczności otworzyć się jeszcze bardziej na tradycje, kulturę i historię innych krajów. Zaś nasi nowi koledzy migranci poczują, iż należą do naszej społeczności. Takie podejście jest mocno ukierunkowane na uczenie postaw tolerancji, otwartości oraz ciekawości wobec nowych, nieznanych sytuacji. Pomaga oswoić się ze zjawiskiem wielokulturowości, a co za tym idzie kształtuje postawę młodego Europejczyka, obywatela świata z szerokimi horyzontami myślowymi. Efekty, które chcemy osiągnąć realizując nasz nowy projekt to szczególnie zwiększone zaangażowanie obywatelskie nie tylko naszych uczniów ale także uczniów migrantów, większa integracja w klasach, zapewniająca równe szanse każdemu uczniowi, co przekłada się szybszymi postępy w nauce oraz wzrost umiejętności komunikacyjnych. Głęboko wierzymy, że nasz projekt zwiększy tolerancję oraz wpłynie na zrozumienie zjawiska różnorodności i równości.


Projekt Erasmus+ 2024-1-PL01-KA122-SCH-000205770
„Access to life, czyli „dostęp” do pełni życia” - w poszukiwaniu inspiracji do kreowania szkoły przyszłości.

Projekt powstał z myślą o uczniach, ale także o naszej kadrze uczącej. Jesteśmy w pełni świadomi, że nowoczesne technologie, oferując niekończącą się gamę korzyści, mogą jednocześnie doprowadzić do uzależnień, jeśli używane są w sposób nieprawidłowy, niekontrolowany, a przede wszystkim nieświadomy. Wychodząc naprzeciw rosnącej potrzebie spadku ilości godzin spędzanych przez naszych uczniów przed ekranami komputerów, laptopów, czy smarfonów, zaplanowaliśmy szeroką ofertę działań mających na celu zwiększenie świadomości nauczycieli w tej materii, ze szczególnym ukierunkowaniem na działania koncentrujące się na szkodach wynikających z uzależnienia od technologii, działaniach prewencyjnych oraz sposobach tworzenia „rodziny” szkolno-uczniowskiej.

Projekt ten ma na celu doprowadzenie do trwałych zmian w zachowaniu naszych uczniów. Nauczyciele skoncentrują się na budowaniu świadomości wśród rodziców, uczniów i innych nauczycieli o negatywnych skutkach nadużywania technologii. Poznane nowoczesne i ciekawe metody pracy wykorzystamy w kolejnym roku szkolnym. Po zakończeniu projektu skupimy się na trwałych zmianach w zachowaniu uczniów oraz ich świadomym, rozsądnym i użytecznym wykorzystaniu świata technologii.

Uczestnicy projektu: poznają różnorodne metody umiejętnego wykorzystania Internetu i nowoczesnych technologii oraz doświadczą innowacyjnych rozwiązań dotyczących komunikacji na linii nauczyciel/szkoła – rodzic – uczeń. Zwiększą swoją uważność nt. nadmiernego korzystania z nowoczesnych technologii, w tym Internetu oraz ich wpływu na funkcjonowanie

młodego człowieka w społeczeństwie, jego zdrowia zarówno fizycznego, jak i psychicznego oraz stanu emocjonalnego. Wzbogacą swoją wiedzę nt. celowego, ograniczonego, odpowiedzialnego, zdrowego, bezpiecznego i aktywnego stosowania technologii komunikacyjno-informacyjnych, w tym także Internetu. Posiądą również wiedzę w zakresie cyfrowego bezpieczeństwa, dobrostanu oraz zdrowia mentalnego, a także umiejętności i kompetencji cyfrowych.

Ponadto, dzięki naszemu międzynarodowemu projektowi, chcemy przyczynić się do rozwoju językowego i kulturowego naszych nauczycieli, wzbogacenia wiedzy w zakresie wartości europejskich oraz do wzmocnienia prestiżu naszej szkoły poprzez nawiązywane przez nas partnerstwa z innymi placówkami europejskimi.

Rekrutacja uczestników była przeprowadzona w sposób jawny i na równych szansach dla wszystkich zainteresowanych. Latem nasi nauczyciele wezmą udział w szkoleniach zorganizowanych w malowniczo położonym nad Morzem Egejskim mieście Dalaman, w Turcji. Projekt w całości został sfinansowany przez Komisję Europejską w ramach działania dla kadry uczącej, w sektorze edukacja w programie Erasmus+.


Erasmus+ Responsible Digital Natives Czwórka w Chorwacji

W dniach od 16-20 stycznia 2023 roku wybrałyśmy się w podróż do Chorwacji w ramach projektu Erasmus+ Responsible Digital Natives. Zatrzymałyśmy się w Miasteczku Marija Bistrica, umieszczonym w północnej części kraju. Tuż po podróży miałyśmy przyjemność zwiedzić miasteczko i spróbować jedzenia w chorwackiej restauracji. Pierwszego dnia projektu (17.01) wyruszyliśmy razem do Zagrzebia, stolicy Chorwacji. Odwiedziliśmy Zicer, centrum wspierające małe przedsiębiorstwa i dające im możliwość rozwoju. Poznałyśmy dwie z firm, które znajdują się pod opieką Zicer, zaciekawiły nas one swoim pomysłem i zaangażowaniem we własne projekty. Następnym miejscem, które odwiedziłyśmy tego dnia było muzeum Nikoli Tesli. Doświadczyłyśmy bardzo ciekawych zajęć o tematyce bezprzewodowego przewodzenia prądu. Wkrótce potem spędziłyśmy czas wolny w centrum Zagrzebia. Drugiego dnia (18.01), poznaliśmy bliżej innych uczestników programu podczas zajęć szkolnych w Zlatar Bistrici. Na samym początku dnia zostaliśmy oprowadzeni po szkole, która zrobiła na nas duże wrażenie. Następnie zostaliśmy dobrani w grupy między krajowe i w tych właśnie grupach pracowaliśmy na zajęciach dotyczących bezpieczeństwa w Internecie. Dowiedzieliśmy się, jak zapobiegać przemocy w sieci, w jaki sposób czyścić swoje urządzenia mobilne z cyber-śmieci oraz nauczono nas również kilku podstawowych wyrażeń i słów w języku chorwackim. Po zakończeniu zajęć w szkole odwiedziliśmy Muzeum Neandertalczyka w Krapinie. Trzeci dzień (19.01), zaczęłyśmy od udziału w warsztatach z dziedziny fizyki. Mimo, że żadna z nas nie interesuje się na co dzień tą tematyką, to zajęcia były dla nas bardzo ekscytujące i ciekawe. Po zakończonych warsztatach uczyłyśmy się śpiewać tradycyjną chorwacką piosenkę pod tytułem „Lepe ti je Zagorje zelene”. Było przy tym dużo śmiechu i zabawy. Kolejnymi aktywnościami było robienie tradycyjnego chorwackiego sera, smakiem przypominała polski twaróg. Razem z uczestnikami wyjazdu z Hiszpanii wykonaliśmy plakat, były one podsumowaniem całego wyjazdu. Naszą wizytę zakończyliśmy otrzymaniem certyfikatów i wspólnym obiadem. Cały wyjazd był bardzo ciekawym przeżyciem. Wróciłyśmy zadowolone z podróży i bogatsze w nowe doświadczenia. Znalazłyśmy nowych znajomych z innych krajów, doświadczyłyśmy chorwackiej kultury i bardzo dobrze się bawiłyśmy.

 Laura Lubowińska, Adriana Kondraciuk, Nela Sztadilów i Martyna Szajek


Czwórka z Erasmusem na Łotwie - czyli jak być świadomym użytkownikiem nowoczesnych technologii.

W dniach 20-24 marca grupa uczennic z IV Liceum Ogólnokształcącego, pod opieką naszych nauczycieli: Panów Huberta Możdżenia oraz Krzysztofa Bielińskiego wyjechała na Łotwę, do miasta Tukums w ramach kolejnej już wizyty z projektu Erasmus + Responsible digital natives. Temat przewodni programu: “Smart Phone addiction and ways to prevent from it replacing good use of technology”.

Pierwszego dnia, tuż po godzinie 8 rano dotarliśmy na lotnisko w Rydze - stolicy Łotwy. Stamtąd odebrał nas autokar i zawiózł do hotelu w Tukums. Po odpoczynku po podróży wraz z
nauczycielami wyruszyliśmy zwiedzać miasto. Zobaczyłyśmy wiele ciekawych miejsc. Duże zainteresowanie wzbudził w nas duży, nowoczesny plac zabaw, z którego postanowiliśmy
skorzystać. Szczególną frajdę sprawiła nam gigantyczna huśtawka. Pierwszy dzień był dla nas czasem wolnym, bez zajęć projektowych. Postanowiliśmy się nim nacieszyć zwiedzając miasto i rozmawiając na temat nadchodzących dni.
Drugi dzień spędziliśmy w szkole – Tukuma 2. vidusskola na zajęciach, które miały pomóc nam przełamać pierwsze lody i usprawnić kontakt z innymi uczestnikami wizyty. Szkoła w
Tukums jest duża oraz nowoczesna. Poznaliśmy tam uczniów z Łotwy, Litwy, Chorwacji, Hiszpanii oraz Turcji. Miałyśmy także lekcję tańca ludowego, prowadzoną przez uczennice
tamtejszej szkoły. W grupach mieliśmy za zadanie zrobić projekt na temat uzależnienia od telefonu, każda grupa miała inne zadanie, jednak każde opierało się na tym samym temacie.
Następnie również w grupach wyszliśmy na miasto oraz wykonywaliśmy różne zadania, m.in. takie jak powiedzenie zdania we własnym języku. Dzięki spędzeniu praktycznie całego
dnia razem, bardzo się do siebie zbliżyliśmy oraz lepiej poznaliśmy. Ale także, co najważniejsze, przełamałyśmy barierę językową i bez problemu z każdym komunikowałyśmy
się w języku angielskim.
Trzeciego dnia odwiedziliśmy miejscowość Ventspils gdzie zwiedziliśmy niesamowite muzeum nauki - “Vizium”. Zobaczyliśmy wiele nowoczesnych technologii między innymi
symulator trzęsienia ziemi czy interaktywne gry. Uważamy, że czas spędzony w tym miejscu był doskonałą okazją na wzbogacenie wiedzy z dziedziny nowinek technicznych. Po obiedzie pojechaliśmy na spacer na plażę, mimo niesprzyjającej pogody widoki były piękne. Następnie, wraz z przewodnikiem zwiedziliśmy tamtejszy zamek i poznaliśmy całą jego historię. 
Ostatni dzień wyjazdu spędziliśmy w stolicy Łotwy, Rydze. Rozpoczęliśmy od zwiedzania starego miasta i poznawania jego przeszłości. Każdy budynek różnił się od siebie, a te
najstarsze zostały zachowane w idealnym stanie. Wolny czas spędziliśmy w sklepach z pamiątkami, aby kupić coś dla najbliższych. Następną atrakcją tego dnia było muzeum
motoryzacji w Rydze. Było tam wiele starych modeli aut Mercedesa czy Forda, ale również mnóstwo starych telefonów, budka telefoniczna czy symulacja jazdy starodawnym
autobusem. Po dniu pełnym wrażeń zjedliśmy kolacje pożegnalną i wróciliśmy do hotelu, aby odpocząć i przygotować się na powrót do Polski.
Cały wyjazd udokumentowałyśmy robiąc zdjęcia. Była to dla nas niezwykła szansa, aby doskonalić naszą znajomość języka angielskiego w praktyce, zwiedzić nowe miejsca i poznać
kulturę innych państw.


Copyright 2022 IV Liceum Ogólnokształcące w Szczecinie